Læringspartnere
Elevene på barneskolen sitter sammen med en læringspartner i alle fag, fra og med 1. klasse. Paret bidrar til at elevene er aktive gjennom hele læringsøkta for å hente opp forkunnskap, reflektere over det de lærer og medvirke til den andres læring.
En læringspartner er en medelev som elevene:
- Er sammen med en viss periode
- Hjelper eller får hjelp av
- Gir eller får tilbakemeldinger til/fra
- Inspirerer og motiverer
- Diskuterer med
- Blir godt kjent med
Ettersom skolen ønsker at elevene skal erfare elevenes ulike faglighet, ideer og personligheter, er partnerne satt sammen tilfeldig.
Læringsparene har en progresjon i hvordan de jobber og etter hvert kan parene bidra til konstruktive råd og kameratvurdering.
Basisgruppemodellen
Etter at elvene har jobbet i læringspartnere på barneskolen starter de med basisgrupper på ungdomsskolen. Dette er formelle, lærerstyrte smågrupper på normalt fire elever (to læringspar). Sammensetningen endres 4-6 ganger i året. Gruppesystemet brukes i alle fag, i flerfaglig prosjektarbeid og på turer og ekskursjoner. Hver gruppe har en gruppeleder og dette går på omgang.
Modellen gir gode muligheter til å skape variasjon i læringssituasjonen og bidra til at hver enkelt elev er faglig aktiv i hver time. I undervisningen er det tilrettelagt for å veksle mellom individuell refleksjon, pararbeid, gruppediskusjon og klassesamtale flere ganger. Læreren legger til rette og veileder. Å bruke variasjonsmuligheten fremmer elevenes selvstendighet, felleskap og læring.
Basisgruppesystemet har som målsetting at elevene, i samspill med andre, skal være:
- Aktive
- Arbeidende
- Kommuniserende (presentere, respondere, lytte, respektere, vurdere)
- Ansvarlige
- Organiserende/planleggende
- Kreative
- Medvirkende i undervisning og egen læring