Ruseløkkamodellen

elever som samarbeider

Læringspartnere

Elevene på barneskolen sitter sammen med en læringspartner i alle fag, fra og med 1. klasse. Paret bidrar til at elevene er aktive gjennom hele læringsøkta for å hente opp forkunnskap, reflektere over det de lærer og medvirke til den andres læring.

En læringspartner er en medelev som elevene:

* Er sammen med en viss periode

* Hjelper eller får hjelp av

* Gir eller får tilbakemeldinger til/fra

* Inspirerer og motiverer

* Diskuterer med

* Blir godt kjent med

Ettersom skolen ønsker at elevene skal erfare elevenes ulike faglighet, ideer og personligheter, er partnerne satt sammen tilfeldig.

Læringsparene har en progresjon i hvordan de jobber og etter hvert kan parene bidra til konstruktive råd og kameratvurdering.

 

Basisgruppemodellen

Etter at elvene har jobbet i læringspartnere på barneskolen starter de med basisgrupper på ungdomsskolen. Dette er formelle, lærerstyrte smågrupper på normalt fire elever (to læringspar). Sammensetningen endres 4-6 ganger i året. Gruppesystemet brukes i alle fag, i flerfaglig prosjektarbeid og på turer og ekskursjoner. Hver gruppe har en gruppeleder og dette går på omgang.

Modellen gir gode muligheter til å skape variasjon i læringssituasjonen og bidra til at hver enkelt elev er faglig aktiv i hver time. I undervisningen er det tilrettelagt for å veksle mellom individuell refleksjon, pararbeid, gruppediskusjon og klassesamtale flere ganger. Læreren legger til rette og veileder. Å bruke variasjonsmuligheten fremmer elevenes selvstendighet, felleskap og læring.

Basisgruppesystemet har som målsetting at elevene, i samspill med andre, skal være:

* Aktive

* Arbeidende

* Kommuniserende (presentere, respondere, lytte, respektere, vurdere)

* Ansvarlige

* Organiserende/planleggende

* Kreative

* Medvirkende i undervisning og egen læring

Læringspartner

En læringspartner er en medelev som elevene:

* Er sammen med en viss periode

* Hjelper eller får hjelp av

* Gir eller får tilbakemeldinger til/fra

* Inspirerer og motiverer

* Diskuterer med

* Blir godt kjent med

Ettersom skolen ønsker at elevene skal erfare elevenes ulike faglighet, ideer og personligheter, er partnerne satt sammen tilfeldig.

Drawing of a city

Basisgruppemodellen på ungdomstrinnet

Basisgruppemodellen har som målsetting at elevene, i samspill med andre, skal være:

* Aktive

* Arbeidende

* Kommuniserende (presentere, respondere, lytte, respektere, vurdere)

* Ansvarlige

* Organiserende/planleggende

* Kreative

* Medvirkende i undervisning og egen læring

Drawing of a city