Byggeprosessen nye Ruseløkka skole

illustrasjon nye Ruseløkka skole

Nå har vi fått en splitter ny og lekker Ruseløkka skole. Det nye bygget har mye å skryte av – blant annet en egen samlingssal for strykeorkester og en solcelleflate på nesten 700 kvadratmeter.Byggestart er planlagt til årsskifte.
"Elever og foreldre på Ruseløkka har virkelig noe å glede seg til. Den nye skolen har høye kvalitetskrav knyttet til inneklima, lys og nok plass til alle", forteller Helene Damsgaard, prosjektansvarlig i Utdanningsetaten.
Skolen er skissert til 10.300 kvadratmeter fordelt på seks etasjer, pluss underetasje. Den vil også få en toppetasje med takterrasse. Skolen skal ha kapasitet til elever fordelt på ti trinn i mange tiår fremover.
"På taket vil det i tillegg til solceller, også bli grøntarealer, slik at elevene får et ekstra uteområde," sier Damsgaard.
Den nye skolen har høye kvalitetskrav og vil få flere spesialutstyrte rom enn hva som er standard i Oslo. Blant annet blir det bygget en stor dansesal og en samlingssal for sang, strykeorkester og mindre blåsegrupper.

Gjenbruk av bygningsdeler
Helt nytt for prosjektet er gjenbruk av gamle bygningsdeler. For eksempel skal noe av teglsteinen fra den gamle skolen brukes på nytt i nye Ruseløkka skole. Det er også planlagt å bruke granittelementer fra den gamle skolen i uteanlegget på den nye skolen. På den måten vil noe av gamle Ruseløkka skole leve videre i den nye.
Gamle tredører har også blitt gitt bort på Finn.no og lekeapparater er gitt bort til Sørkedalen skole.